Praktisk veiledning for sekretariat

En kort innføring for deg som skal utføre tjenesten for Bøler IF Håndball.

Kontrolleren for måltavla ligger i skapet i sekretariatsburet og må plugges forsiktig inn i stikket under metallokket i gulvet. Pass på at ledningen ikke kommer i klem. Når tavla skrur seg på kan det være at det står litt forskjellige meldinger.

Her er en stegvis beskrivelse av det som kan dukke opp og hva du skal trykke på. Det kan være oppstart varierer litt fra gang til gang. Da er det bare å starte på det passende steget og gå derfra. 

  1. På skjermen står det “Restore Data” – Trykk No
  2. Select sport” – Handball
  3. Pause countdown” – None
  4. For å sette riktige kampinnstillinger trykk “New Periode/Exit
  5. Trykk “Sport settings
  6. I denne skjermen står alle tider som er gjeldende i systemet i parantes. Se spilletider i tabellen under for å se hva som er riktig for kampen som skal spilles. Hvis det er tvil så vet gjerne trenerne hva som gjelder. For barnekampene er det gjerne antall omganger og lengde på omganger som skal endres. Når alle verdiene er riktige kan du trykke «OK«. Du er nå klar til å starte kampens første omgang (se pkt. 7).
    1. Vurder om klokka skal telle opp eller ned. Her kan praksis variere med alder. Dette endres ved å trykke på «Count«. Du vil se verdien i parantes endre seg når du trykker.
    2. Trykk «Period time» for å skrive inn antall minutter omgangen skal vare og trykk «OK» når du er ferdig. Hvis det står riktig antall minutter i parantes behøver du ikke å endre.
    3. Trykk på «Pause» for å endre antall minutter kampen skal ha pause. Trykk «OK» når du er ferdig.
  7. Omgangen startes ved å trykke på “Start”. Klokka kan stoppes underveis i kampen ved å trykke på “Stop”.
  8. For å registrere nytt mål trykkes “+” for det riktige laget. Husk å merk deg hvilket lag som er hjemmelag. Trykker du feil kan mål fjernes fra tavla ved å trykke på “”.
  9. Hvis en spiller får 2-minutter, starter nedtelling automatisk hvis du trykker på “Penalty”. Skriv inn nummer på drakta og trykk “Okto ganger. Hvis nedtelling av penalty ikke starter automatisk kan du trykke på «Start«.
  10. Pause og ny omganger skifter på tavla automatisk. Du må trykke start for å starte neste omgang.
  11. Ved kampens slutt trykk på “New Period/Exit” og “Quit Game”.

Spilletider for de forskjellige aldersgruppene

KlasseAntall spillereSpilletidBallstørrelse
Senior/damelaget142 x 30 min + 10 min pause2
J/G15 og 16142 x 25 min2
J/G12, 13 og 14122 x 20 min1 (0 for J/G12)
J/G11122 x 15 min0
J/G10 – Kortbane102 x 15 min0
J/G9 – kortbane82 x 10 min00
J/G6, 7 og 8 – minibane82 x 1500
For ferskeste oppdatering se: https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/praktiske-verktoy/administrative-bestemmelser/

Kort veiledning i føring av LIVE-resultater

Oppdaterte og omfattende veiledninger finnes også på håndballforbundets sider: https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/brukerveiledninger/brukerveiledning-handball-live/

Det er to ulike typer LIVE det kan plottes under en kamp som er aktuelle for Bøler:

  • Standard versjon – Digital kamprapport
    • Bruke i klassene 13 år – Senior
  • Enkel versjon – Digital Kamprapport
    • Kun registrere målscore lag, som måltavle i hallen
    • Brukes i klassene 12 år

Standard versjon (13 år og oppover)

På forhånd skal laglederne ha lagt inn alle spillerne i Turneringsadmin. Her kan du gjøre endringer i spillerstallen og draktnummer før du eksporterer til LIVE. Gjør du endringer i spillerstallen etter eksport kan du bare eksportere på nytt. MERK: det er trenerne eller laglederne som har ansvar for å gjøre endringer. Det er helt greit å be dem gå inn i Turneringsadmin å gjøre endringer selv.

Gå til LIVE og administrer kampen videre derfra. 

  1. Kontroller Kamptropp for hvert lag:
    1. Alle spillere registrert
    2. Riktig draktnummer for alle spillerne
    3. Alle lagledere registrert
  2. Velge lagansvarlig for hvert lag – Lagleder A og B
  3. Lagansvarlig godkjenner og signerer Kamptropp med personlig PIN
  4. Kontrollere at riktig spilletid er satt opp
  5. Styre klokken:
    1. Start/Stopp
    2. Sørge for at tiden er synkronisert med kampuret i hallen
    3. Avslutte omganger
  6. Føre kamphendelser til kamprapporten:
    1. Mål (vanlig + 7-meter)
    2. Bestrafning (gult kort, 2 min utvisning, rødt kort, blått kort)
    3. Timeout
    4. Deltatt (spillere som har entret banen) 
  7. Avslutte kampen:
    1. Sørge for at dommere godkjenner og signerer kamprapporten med PIN-kode.
    2. Legge inn evt. Kommentarer.
    3. Registrere evt. varsel om protest.
    4. Fullføre og avslutte føring av Digital kamprapport.

For detaljerte instruksjoner om hvert enkelt steg, se den store blekka. 

Enkel versjon (12 år)

På forhånd skal laglederne ha lagt inn alle spillerne i Turneringsadmin. Her kan du gjøre endringer i spillerstallen og draktnummer før du eksporterer til LIVE. Gjør du endringer i spillerstallen etter eksport kan du bare eksportere på nytt. 

Gå til LIVE og administrer kampen videre derfra. 

  1. Kontroller Kamptropp for hvert lag:
    1. Alle spillere registrert
    2. Riktig draktnummer for alle spillerne
    3. Alle lagledere registrert
  2. Velge lagansvarlig for hvert lag – Lagleder A og B
  3.  Lagansvarlig godkjenner og signerer Kamptropp med personlig PIN
  4.  Kontrollere at riktig spilletid er satt opp 
    1. Gjøres i menypunktet “Omganger”
  5. Styre klokken:
    1. Start/Stopp
    2. sørge for at tiden er synkronisert med kampuret i hallen
    3. Avslutte omganger
  6. Føre kamphendelser til kamprapporten:
    1. Mål 
    2. Timeout
  7. Avslutte kampen:
    1. Sørge for at dommere godkjenner og signerer kamprapporten med PIN-kode.
    2. Legge inn evt. Kommentarer.
    3. Registrere evt. varsel om protest.
    4. Fullføre og avslutte føring av Digital kamprapport.

For detaljerte instruksjoner om hvert enkelt steg, se den store blekka. 

Kort om nettbrettet

Det ligger et nettbrett med simkort i skapet i sekretariatet. Dette kan brukes til å føre LIVE-resultater. Husk å sette brettet på lading når du bruker den. Da sørger vi for at det alltid er noe batteritid igjen til neste lag.

Når du åpner nettleseren gå til ta.nif.no. Logg inn med Bølers bruker. Brukernavn og passord er lagret i nettleseren så du trenger bare å trykke login-knappen. Herfra gjelder veiledningen for LIVE-føring som beskrevet over.

Kode til SIM-kort: 1234

Pin-koden: 1234

BØLER IDRETTSFORENING

post@bolerif.no
Postboks 4 – Bøler
0620 OSLO

Nettside design idé:
Eskil Hallan Sigolsen