En kort innføring for deg som skal utføre tjenesten for Bøler IF Håndball.

Plugges forsiktig inn i pluggen under metallokket i gulvet. Pass på at ledningen ikke kommer i klem. Når tavla skrur seg på kan det være at det står litt forskjellige meldinger.

Her er en stegvis beskrivelse av det som kan dukke opp og hva du skal trykke på. Det kan være oppstart varierer litt fra gang til gang. Da er det bare å starte på det passende steget og gå derfra. 

  1. På skjermen står det “Restore Data” – Trykk No
  2. Select sport” – Handball
  3. Pause countdown” – None
  4. For å sette riktige kampinnstillinger trykk “New Periode/Exit
  5. Trykk “Sport settings
  6. Se spilletider i tabellen under for å sette riktig. Hvis det er tvil så vet gjerne trenerne hva som gjelder. For barnekampene er det gjerne antall omganger og lengde på omganger som skal endres. Resten kan stå uendret da det ikke spilles med timeout. Vurder om klokka skal telle opp eller ned. Her kan praksis variere med alder. 
  7. Omgangen startes ved å trykke på “Start”. Klokka kan stoppes underveis i kampen ved å trykke på “Stop”.
  8. For å registrere nytt mål trykkes “+” for det riktige laget. Husk å merk deg hvilket lag som er hjemmelag. Trykker du feil kan mål fjernes fra tavla ved å trykke på “”.
  9. Hvis en spiller får 2-minutter, starter nedtelling automatisk hvis du trykker på “Penalty”. Skriv inn nummer på drakta og trykk “Okto ganger.
  10. Pause og ny omganger skifter på tavla automatisk. Du må trykke start for å starte neste omgang.
  11. Ved kampens slutt trykk på “New Period/Exit” og “Quit Game”.

* Vet ikke hva “Penalty” gjør under kamper. Skal oppdatere veiledningen etterhvert. 

Spilletider for de forskjellige aldersgruppene

KlasseAntall spillereSpilletidBallstørrelse
Senior/damelaget142 x 30 min + 10 min pause2
J/G15 og 16142 x 25 min2
J/G12, 13 og 14122 x 20 min1
J/G11122 x 15 min0
J/G10102 x 150
J/G9 – kortbane82 x 15
J/G6, 7 og 8 – minibane82 x 1500

Kort veiledning i føring av LIVE-resultater

Det er to ulike typer LIVE det kan plottes under en kamp som er aktuelle for Bøler:

  • Standard versjon – Digital kamprapport
    • Bruke i klassene 12 år – Senior
  • Enkel versjon – Digital Kamprapport
    • Kun registrere målscore lag, som måltavle i hallen
    • Brukes i klassene 11 år og yngre

Standard versjon (12 år og oppover)

På forhånd skal laglederne ha lagt inn alle spillerne i Turneringsadmin. Her kan du gjøre endringer i spillerstallen og draktnummer før du eksporterer til LIVE. Gjør du endringer i spillerstallen etter eksport kan du bare eksportere på nytt. 

Gå til LIVE og administrer kampen videre derfra. 

  1. Kontroller Kamptropp for hvert lag:
    1. Alle spillere registrert
    2. Riktig draktnummer for alle spillerne
    3. Alle lagledere registrert
  2. Velge lagansvarlig for hvert lag – Lagleder A og B
  3. Lagansvarlig godkjenner og signerer Kamptropp med personlig PIN
  4. Kontrollere at riktig spilletid er satt opp
  5. Styre klokken:
    1. Start/Stopp
    2. Sørge for at tiden er synkronisert med kampuret i hallen
    3. Avslutte omganger
  6. Føre kamphendelser til kamprapporten:
    1. Mål (vanlig + 7-meter)
    2. Bestrafning (gult kort, 2 min utvisning, rødt kort, blått kort)
    3. Timeout
    4. Deltatt (spillere som har entret banen) 
  7. Avslutte kampen:
    1. Sørge for at dommere godkjenner og signerer kamprapporten med PIN-kode.
    2. Legge inn evt. Kommentarer.
    3. Registrere evt. varsel om protest.
    4. Fullføre og avslutte føring av Digital kamprapport.

For detaljerte instruksjoner om hvert enkelt steg, se den store blekka. 

Enkel versjon (10 og 11 år)

På forhånd skal laglederne ha lagt inn alle spillerne i Turneringsadmin. Her kan du gjøre endringer i spillerstallen og draktnummer før du eksporterer til LIVE. Gjør du endringer i spillerstallen etter eksport kan du bare eksportere på nytt. 

Gå til LIVE og administrer kampen videre derfra. 

  1. Kontroller Kamptropp for hvert lag:
    1. Alle spillere registrert
    2. Riktig draktnummer for alle spillerne
    3. Alle lagledere registrert
  2. Velge lagansvarlig for hvert lag – Lagleder A og B
  3.  Lagansvarlig godkjenner og signerer Kamptropp med personlig PIN
  4.  Kontrollere at riktig spilletid er satt opp 
    1. Gjøres i menypunktet “Omganger”
  5. Styre klokken:
    1. Start/Stopp
    2. sørge for at tiden er synkronisert med kampuret i hallen
    3. Avslutte omganger
  6. Føre kamphendelser til kamprapporten:
    1. Mål 
    2. Timeout
  7. Avslutte kampen:
    1. Sørge for at dommere godkjenner og signerer kamprapporten med PIN-kode.
    2. Legge inn evt. Kommentarer.
    3. Registrere evt. varsel om protest.
    4. Fullføre og avslutte føring av Digital kamprapport.

For detaljerte instruksjoner om hvert enkelt steg, se den store blekka. 

Kort om nettbrettet

Det ligger et nettbrett med simkort i skapet. Dette kan brukes til å føre resultater. 

Koder kan endres så skriv gjerne opp endringer tydelig i dette avsnittet med penn.

Pin-koden: 1234

PUK-koden: 46137576