Informasjon som kan sendes ut til foreldrene som skal bemanne vakter

Her er litt informasjon som beskriver de forskjellige rutinene og arbeidsoppgavene i helger.

Hva skal du gjøre som tilsynsvakt?

Nøkkeltagg for helgevakten:

Har du vakt i helgen, må du hente nøkkeltagg i løpet av uken (hverdag) før du har vakt.

VIKTIG: Sjekk om det er endringer i kampene for din vakt fredag ettermiddag: https://wp.nif.no/PageMatchAvansert.aspx (Annleggsenhet =  Bøleridrettshall)

Vakter skal være på plass minst 1 time før kampstart, slik at hallen er åpen og klar til bruk.  

Arbeidsbeskrivelsen gjelder både for ukesvakt og helgevakt:

Les gjennom Vaktrapport/Instruks Bølerhallen FØR du du skal ha vakt. 

Vakt i ukedagene starter 15:45. Møt opp tidsnok slik at de som har trening kan starte.

Papirversjon av Vaktrapport/Instruks skal ligge i en perm i vaktbua. Ta kontakt med kontaktpersoner dersom du ser at det ligger få papireksemplarer igjen.

Lister for hvem som er tilsynsvakt i hallen på ukedager ligger i egen mappe i vaktbua.

Bruk tiden du har vakt til å holde orden i hallen. Vær gjerne aktiv ute i områdene hvor folk ferdes. Unngå å “søk tilflukt” i vaktbua. Vær særlig oppmerksom på tilskuere som filmer treninger og ellers opptrer forstyrrende. 

Hallen skal være trivelig for brukere både i forhold til unødig støy/oppførsel, søppel og rot. Dette er viktig for alles trivsel.

Hva gjør du når du har billettvakt og/eller kioskvakt?

De som står oppført med billettvakt og kioskvakt skal levere 3 liter vaffelrøre til kioskvaktene. Anbefales å leveres i melkekartonger.

Det er også de som har kioskvakt som må koordinere hvem som skal komme med kake. Det er anbefalt at man ikke bare har kaker, men gjerne rundstykker/bagetter eventuelt noe annet lettvint mat man kan selge.

Rutine for hvordan kiosken fungerer med betaling etc ligger i kiosken. 

NB! Nøkkel til kiosken står i en liten boks bak innerste dør på styrerommet påført «KIOSK». Tilsynsvakten har nøkkel til å låse opp styrerommet.

Forslag til vaffelrøreoppskrift:

1,25 kg. hvetemel

2 liter helmelk

300 gr. sukker

6 stk egg

2 ss bakepulver

300 gr. smør

Ca. ½ pose malt kardemomme.

Melkekartonger er foreslått som ”beholdere” for røra. Dersom det blir igjen røre når vakten er ferdig, skal denne merkes og settes i fryseren.

Betaling til dommere:

NHF har fra 2016 innført nye rutiner for godtgjørelse av dommere. Alle dommere skal send sende inn dommerregning på mail til klubben eller via nett (TA) etter kampen(e). Ingen dommere skal ha kontant betaling i hallen.

Hva gjør du når du skal sitte i sekretariatet eller skal være tidtaker/speaker?

Sekretariatet skal være satt sammen av minimum to personer. Den ene skal ha ansvar for tidtaking og måltavle, mens den andre skal ha ansvar for høyttaler og skriving.

Hvis det faller seg slik at det er vaktskifte midt i en kamp, må sekretariatet avtale et fornuftig bytte før eller etter kampen. I verste fall i pausen. Men sekretariatet kan ikke bytte midt i en omgang.

Her kan du lese mer om Kamp- og konkurransereglement

Hva gjør du i god tid før kampdagen?
Gjør deg kjent med Brukerveiledning for Resultatregistrering (LIVE). Her finner man rutiner ifm kamp og resultatregistrering(LIVE). Under denne siden finner man også info om hva man skal gjøre hvis ikke man får ført digitalt.Hvis ingen i sekriteriatet kjenner rutinene fra før, så bør man be om opplæring fra andre på laget, eller få hjelp fra styret.
Skriv ut kamprapporter – MÅ GJØRES FØR ANkOMST TIL HALLEN:  Det skal alltid være papirutgave av rapport, slik at dette kan føres om noe skjer med det digitale.Gå til banedagbok – Legg inn Oslo og Bøler idrettshall –> Vis kamper. Standard datovisning er en uke frem i tid, endre hvis behov. Lag kamprapporter. Du får opp en pdf med alle kamprapporter –> Skriv ut
Hva gjør du før kampstart?
Møt opp i god tid før kamp, slik at man har tid til å sjekke at lagene er riktig fylt ut og kampen er klar til å begynne på riktig tidspunkt.
Gå til banedagbok – Legg inn Oslo og Bøler idrettshall –> Vis kamper. Standard datovisning er en uke frem i tid, endre hvis behov. Her vises kampene som skal spilles
Hent styringsenheten til tavla og den sorte boksen med innhold innenfor styrerommet. Brukerveiledninger, regler, dommerskjema etc ligger her
Sveiv ned basketkorga over sekretariatet for at publikum skal se bedre
Følgende utstyr skal være på plass før kampstart:iPad til digital registrering (kan også bruke mobiltelefon)KampreglementFløyteTimeout-kortSkrivesakerKamprapport
Gjennomføring:Utstyr: Det må settes frem nødvendig utstyr, inkl innbytterbenker på begge sider av sekretariatet. Husk å legge et timeoutkort (grønn) på begge sider.
Kontroller klokka, sirene og eventuell mikrofon før kampstart
Kamprapporter:
Før kamp: Sørg for at lagene er registrert i systemet i god tid før kampstart.
Kontroller lagenes utfylling av kamprapportene: lagoppstilling, ansvarlig lederes underskrift(PIN) og deltakernes fødselsdata. Presenter gjerne lag med spillere og dommere over høyttaleren før start.

Underveis:
Registrer mål, advarsler, utvisninger, diskvalifikasjoner og evt. utelukkelser.
Noter tid for utvisninger, – hvilke spillere det gjelder og sørg for at de kommer ut på banen igjen til rett tid.
Opplys gjerne publikum om det som skjer underveis. 
Diverse:Tidtaker: Sjekk kampens varighet i på www.handball.no/system/kamper/. Sørg for at tidsskjemaet holdes og at kampene starter til rett tid.
Betjene måltavla. Førstnevnte lag er hjemmelag og skal sitte til venstre for sekretariat.
Sørg for å starte og stoppe klokka til rett tid. Dersom dommeren blåser tre ganger i fløyta og holder den ene håndflata oppå den andre hånds fingertupper, skal klokka stanses. Sørg for god øyekontakt med banedommer så du får startet klokka til rett tid igjen.
Sørg for at omgangene slutter til rett tid (bruk fløyte dersom sirena ikke virker).
Felles: Hjelp dommerne med riktig innbytte og rett antall spillere på banen til enhver tid.
Hva gjør du etter kamp?
Sørg for at trenere og dommere signerer kamprapport med Pin (se Brukerveiledninger)
Registrering av resultat (utdatert?): Alternativ 1: TA – TurneringsAdministrasjon: Hvert lag har en person med rettighet til innlogging på TA.
Brukernavn og passord er samme som på Min Idrett, ikke samme som Bøler HåndballAlternativ 2: Appen Min Håndball – krever at bruker er registrert med rettighet i TA som i alternativ 1. Bruker må også logge inn på appen, samme brukernavn og passord som på Min IdrettAlternativ 3: Resultattelefon: 815 68 333, krever at du har ResPIN (resultatpin) – denne står på kamprapporten
Snart tomt for dommerskjema eller andre mangler i den sorte boksen? Feil på styringsenheten til tavla? Ta kontakt med styret: https://kxweb.no/portal/public/showContentCategory.do?id=948505761
Husk å etterregistrere evt. papir rapport, dersom man ikke har fått registrert elektronisk underveis i kampen.

Til slutt: skal du være publikum følg Norges Håndballforbunds foreldrevettregler