Byråd for kultur, idrett og frivillighet besøkte Haraløkka

Omar Samy Gamal (SV) er byråd for kultur, idrett og frivillighet. Tirsdag 15. februar besøkte han Haraløkka, sammen med representanter for Oslo Idrettskrets. Her fikk de se aktivitet ute på banen, samt deltatt under innledningen av fotballgruppas årlige møte.

Vårt vakre anlegg på Haraløkka

Som en innledning til møtet viste vi stolt frem vårt vakre idrettsanlegg Haraløkka. Vi har Bøler fleridrettshall nede ved Bøler skole, men på Haraløkka er vi så heldige å kunne boltre oss på to kunstgressbaner, en ballbinge, fire tennisbaner og en friplass for friidrett og styrketrening. Oppå det hele har vi massevis av grønne gressfelt, samt Østmarkas tur- og treningsfasiliteter.

Fra balkongen på klubbhuset kunne vi se anleggssjef Lars Nordhuus gjøre banene klare for kveldens treninger. For hvert drag med traktoren, ble banen stadig mer grønn og innbydende, til glede for Bøler IFs fotballspillere.

Magne Brekke er generalsekretær i Oslo Idrettskrets og deltok på møtet sammen med Tone Holm Dagsvold. Sistnevnte jobber med kompetanse, klubbutvikling og inkludering i Oslo Idrettskrets inn mot klubbene. Sammen møtte de fotballstyret, ved styreleder Tommy Skjervold, samt ungdomsrepresentant Nathan Daniel Kidane (15) og barne- og jentefotballansvarlig Åsne Børtnes. Det ble en god og lang prat om mange viktige temaer.

Fra venstre: Magne Brekke (OIK), Nathan Kidane (BIF), Omar Samy Gamal (SV), Tommy Skjervold (BIF) og Åsne Børtnes (BIF). Tone Holm Dagsvold (OIK) tok bildet.

Pandemiens påvirkning

Styreleder forklarte at Bøler IF så langt under pandemien har holdt de fleste medlemmer aktive. Unntaket er voksne som opplevde full utestengelse. Her så vi en del utmeldinger som en konsekvens. I perioden med de strengeste tiltakene holdt vi aktiviteten i gang for barn og ungdom innen fotball, håndball, tennis og friidrett, selv med to meters avstand og små kohorter. I tennisgruppa har vi dessuten økt medlemsmassen. Man er nok fremdeles et stykke unna en normal hverdag og arbeidet med å beholde medlemmer aktive pågår for fullt.

Gjennom støtteordninger, inkluderingsmidler og smidige løsninger har klubben klart å holde betalingsgraden på et godt nivå. Det har gitt klubben et godt utgangspunkt for arbeidet videre. Allikevel ser vi alvorlig på bortfallet av øvrige budsjetterte inntekter, som dugnadsarbeid. Det vil ta en stund før klubbdriften normaliserer seg.

Klubben er glad for de støtteordninger som har blitt tilgjengelig for idretten fra det offentlige. Uten disse midlene ville situasjonen ha vært svært annerledes for norsk idrett.

Frivillighetens år

Det ble en god samtale rundt bordet om frivillighet. 2022 er frivillighetens år. Under pandemien har klubben opplevd en nedgang i folks engasjement rundt dugnader og andre frivillige roller. Dette kan ha mange årsaker, som frykt for smitte og karantene. Byråden påpekte viktigheten av frivillighet for at idretten skal kunne bidra som en viktig del av lokalsamfunnet og for å sikre trygge rammer.

Uten den frivillige innsatsen rundt dugnadsarbeid vil ikke klubbene klare å gi det tilbudet barn, ungdom og voksne fortjener. Alle på møtet var derfor enige om at signalet som må sendes ut må være tydelig. Foreldre må bidra! Bøler IF, i likhet med mange andre klubber, er foreldredrevet. Om man ikke er trener eller lagleder, er det alltid vafler som må stekes eller vakter i hallen som må dekkes opp av foreldrene. Alle kan og må bidra på et eller flere områder.

Nabolagsklubben Bøler IF

Oslo Idrettskrets har et program som bidrar til kvalitetssikring av klubber. Bøler IF søkte i 2020 om å bli en NABOLAGSKLUBB og fikk tilslaget. Magne og Tone fra Oslo Idrettskrets virker å være godt fornøyde med den innsatsen vår klubb har lagt ned så langt. Inkluderingsarbeidet er noe av det viktigste innenfor konseptet med Nabolagsklubb. Å skape et idrettstilbud for alle er noe Bøler IF tar på alvor. En rekke tiltak er satt i gang, men mye spennende er også på planen.

Klubben har med hjelp fra midler gjennom konseptet ansatt en inkluderingsansvarlig, Henrik Andersen-Gott. Han jobber i administrasjonen, sammen med daglig leder Marius Sigolsen, med å videreutvikle klubben og åpne nye dører for folk i nærområdet.

Bøler IF vil også satse på et viktig område for inkludering, nemlig paraidrett.

Paraidrettens startskudd

Lørdag 12. februar deltok daglig leder og inkluderingsansvarlig på Lions Røde Fjær aksjon på Bøler senter. Det var startskuddet for klubbens paraidrettssatsing. Klubben stilte med bøssebærere til selve aksjonen og hadde en stand der folk kunne stille spørsmål om aktivitetstilbudet vårt. I tillegg deltok tidligere daglig leder Morten Syversen på standen og viste frem paraidrettsutstyr. Han har selv OL gull med kjelkehockeylandslaget.

Paraidrett har så mange muligheter og spennende grener. Alle som ønsker å prøve, uansett utgangspunkt, kan ta kontakt med klubben. Da finner vi en vei videre innenfor våre fire særidretter, eller på et annet mosjonsnivå.

Klubben og Bydel Østensjø har også innledet dialog rundt aktiviteten for personer innenfor paraidretten.

Vi tar jenter på alvor!

Vår barne- og jentefotballansvarlig Åsne, fikk fortalt byråden og idrettskretsen om vår langsiktige satsing på fotballjentene. Fotball for gutter ser ut til å ha en stabilitet som jentefotballen ikke har. Som en klubb med lange tradisjoner med damefotball og NM-gull, ønsker vi å bygge opp en ny storhetstid. Dette arbeidet vil ta tid, men det bygges opp sten for sten.

I dag har fotballgruppa lag i alle klasser fra 14 år og nedover. På ungdomssiden har jentene dannet et treårig samarbeid med naboklubbene RASK og Lambertseter, for å sikre et bærekraftig fotballtilbud.

Vi takker byråden og Oslo Idrettskrets for et hyggelig og viktig møte. På Haraløkka er alle velkommen. Vi synes det var fint å bli lyttet til, samt å drøfte viktige temaer om fremtiden sammen.